Influencer marketing na Facebooku

Influencer marketing, wraz ze wzrostem znaczenia opinii znajomych i osób znanych na decyzje zakupowe, stał się jedną ze skuteczniejszych strategii w social media. Co to jest influencer marketing, jakie korzyści oferuje markom i jak wybrać odpowiedniego influencera – na te i inne pytania staramy się odpowiedzieć w tekście.

Influencer Marketing – co to jest?

Opinie znajomych, sugestie osób popularnych i lubianych mają coraz większy wpływ na nasze decyzje zakupowe. Jak wynika z badań, ponad 50% użytkowników mediów społecznościowych woli otrzymywać informacje o produktach od osób rozpoznawalnych niż bezpośrednio od marek. To sprawia, że marki coraz częściej do promocji produktów i usług angażują osoby wpływowe. Ich zadaniem jest przekonanie użytkowników do skorzystania z oferty firmy. Naturalnym środowiskiem influencerów są media społecznościowe, szczególnie Instagram i Facebook. Jak zauważają eksperci z SocialElite, wykorzystanie osób znanych w celu zwiększenia sprzedaży to sprawdzony sposób, który w dobie mediów społecznościowych zyskał jeszcze na znaczeniu i stał się dostępny praktycznie dla każdej firmy. Teraz marki nie muszą już angażować gwiazd sportu czy muzyki za duże pieniądze, mogą wykorzystać potencjał osób znanych w mediach społecznościowych. W marketingu wpływu w praktyce obserwujemy dwie taktyki:

  • Wykorzystanie w promocji osób cieszących się już popularnością lub uznaniem w grupie docelowej
  • Samodzielne wykreowanie osoby wpływowej – ambasadora marki.

Każda z tych strategii ma swoje wady i zalety. Atutem pierwszej koncepcji jest to, że praktycznie zaraz po podpisaniu umowy możemy liczyć na przypływ klientów. Marka korzysta z potencjału influencera, jego popularności i zasięgu. Wadą jest brak absolutnej kontroli nad influencerem. Z kolei w drugiej strategii, choć marka ma pełną kontrolę nad osobą wpływową, to musi jednak sama zainwestować w jej popularność.

Jeśli chodzi o zasięg, to można wyróżnić dwie grupy influencerów:

- makro influencerzy to osoby bardzo popularne, posiadający od kilkudziesięciu do kilku milionów fanów. Współpraca z osobami o dużym zasięgu sprawdzi się w kampaniach wizerunkowych, których celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki.

- mikro influencerzy, choć to osoby nieco mniej znane szerszej publiczności, to jednak popularne i cenione w ścisłym gronie osób zainteresowanych pewną tematyką. Z uwagi na dużą autentyczność i wiarygodność sprawdzą się w działaniach mających na celu zwiększenie sprzedaży.

Influencer marketing – dlaczego warto?

W dobie powszechnego zniechęcenia reklamą, marki wciąż poszukują nowych dróg dotarcia do klienta. Obecnie jedną ze skuteczniejszych jest właśnie wykorzystanie osób znanych w mediach społecznościowych do promocji produktów i usług. Społeczność zgromadzona wokół osoby wpływowej – influencera – to grupa osób o wspólnych zainteresowaniach, dlatego marka ma szansę dotrzeć do bardzo wartościowej grupy potencjalnych klientów. Influencer marketing to także wzrost wiarygodności marki. Użytkownicy szybciej uwierzą osobie znanej i lubianej niż anonimowej postaci z reklamy. Słuchając pochwał od innego użytkownika, mamy wrażenie, że mówi szczerze. A to w marketingu rzecz chyba najcenniejsza. Influencer marketing to także wzrost rozpoznawalności marki. Historia opowiadana przez influencera szybciej dotrze do wybranej grupy docelowej i będzie zapamiętana na dłużej.

Influencer – jak wybrać?

Według ekspertów z SocialElite, na co dzień zajmujących się szkoleniami online dla marketerów i przedsiębiorców z zakresu prowadzenia firmowego Fanpage na Facebooku, kluczem do sukces w zakresie marketingu wpływu jest wybór odpowiedniego influencera (lub grupy influencerów).  Po pierwsze, influencer musi pasować do charakteru marki. Trudno sobie wyobrazić, aby znana dotychczas z niehigienicznego trybu życia gwiazda nagle zaczęła reklamować suplementy diety. Po drugie, osoba wpływowa musi cieszyć się uznaniem w grupie docelowej. Bardziej niż liczba fanów liczy się autorytet influencera wśród społeczności. Niezależnie czy będzie to autorytet wynikający z wiedzy w danym temacie czy tylko zaufania obserwatorów. I po trzecie, influencer musi identyfikować się z marką, tylko w ten sposób może być wiarygodny dla odbiorców. Kto uwierzy osobie, która dotychczas stroniła od jakiejkolwiek aktywności sportowej (i się nawet z tym afiszowała), a teraz promuje profesjonalne rowery górskie.

Podsumowanie

Marketing wpływu to obecnie jedna ze skuteczniejszych strategii komunikacyjnych w social media. Dzięki wykorzystaniu popularności influencera można nie tylko zwiększyć rozpoznawalność marki, co w początkowej fazie rozwoju firmy jest kluczowe, ale także poszerzyć bazę klientów.

Artykuł zewnętrzny

Redakcja

mocnefirmy.pl

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Zobacz również